Interjú Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal

Interjú Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal

Szavak és mondatok igazsága után nyomoz a Mi történt Vegasban című előadásában Balsai Móni, a mindent eldöntő főszerkesztőnő alakítója, oldalán László Zsolttal, a híres íróval és Rada Bálinttal, az ifjú szerkesztővel. A rendező ezúttal is Ujj Mészáros Károly, aki a tavalyi év nagysikerű Büszkeség és balítélete után, most újra egy sziporkázóan szellemes társalgási darabbal tér vissza a színpadi rendezéshez. Balsai Mónival és Ujj Mészáros Károllyal beszélgettünk.

Milyen benyomást tett rátok a történet első olvasatra?

Balsai Móni: Kicsit furcsa, nem szokványos darab, például nincs benne szerelmi szál. Egy újságcikk megjelentetésével kapcsolatos problémáról szól, miközben nagyon komoly témát érint, egy fiú öngyilkosságát. Különleges nyomozás tulajdonképpen, csak éppen egy újságcikk hitelessége után nyomozunk. Azt is érinti, hogy fontos-e ez a téma manapság az újságokban és a hírportálokon, és ha igen, akkor hogyan tálalják.

Ujj Mészáros Károly: Nagy élmény volt, amikor először olvastam, kicsit a Rosencrantz és Guildenstern halott című film élményeit hozta vissza. Szellemileg inspirálóan szórakoztató, ezért szeretem. Bár súlyos témákkal foglalkozik a darab, mégis frappánsan és humorosan adja elő az alapkérdést, hogy egy híres író komoly esszéje megjelenhet-e. Erre az írásműre a főszerkesztőnő, akit Móni játszik, ráuszít egy fiatal tanoncot, aki adatellenőrzést végez a szövegben. Egyre komolyabb kalamajkák lesznek abból, hogy az adatok nem stimmelnek, vagy legalábbis furcsák, mert az események nem úgy és nem akkor történtek, mint ahogy az le van írva.

Balsai Móni: Olvasva egyszerűnek tűnik, mégis nagyon sokrétegű a darab. Hihetetlen meglepetéseket tud okozni, különleges mélységeket fedeztem fel benne.

Ujj Mészáros Károly:  Példaértéke van annak is, hogy mindez az amerikai álom, a nagy meggazdagodás lehetőségét kínáló Las Vegasban játszódik, a történet tehát kapcsolódik az amerikai életmód vagy kultúra válságához is, ha úgy tetszik.

Ez megint egy olyan darab, ahol erős női karaktert lehet megformálni. A főszerkesztőnő ugyanis a nyomozás vezetője, a mérleg nyelve. 

Balsai Móni: Igen, neki kell irányítania a dolgokat, a két vitatkozó ember között ő hozza meg a döntéseket, a józan ész képviseletében. Nem én vagyok a központi figura, három ember döntéseiről van szó. A szépsége az, hogy a szélsőséges tulajdonságaik nagy valószínűséggel mindenkiben megtalálhatóak. Mi hárman, akár egy embert is ki tudnánk adni. A világ körforgása valahogy megtalálható a fiatal fiú, a befutott író és a főszerkesztőnő személyiségében.

Ujj Mészáros Károly: Két dolog ütközik a darabban: az esszé írója szerint létezik egy általános, nagyobb horderejű igazság, ő ezt írja meg szubjektív, érzelmekkel átitatott módon, mégpedig azért, hogy az olvasóhoz eljuttasson egy olyan komplex és elvont témát, mint az öngyilkosság. Viszont az adatellenőrzést végző fiatal srác szerint minden egyes leírt mondatnak és szónak jelentősége van, és másodpercre pontos adatokra van szükség. Mindennek igaznak kell lenni, mert ha nincs így, a mai digitális világban azonnal lelepleződik, és azt nem engedheti meg magának az újság. 

Ezek szerint műfajokról vitatkoznak?

Ujj Mészáros Károly: Az egyik az igazságról beszél, a másik a tényekről. Puskás Tamás egy találó József Attila idézettel magyarázta a helyzetet: „Az igazat mondd, ne csak a valódit.” Ez a fő mottónk.

Erős bizalmi válság is jellemzi a kort, amiben élünk, ezt is érinti a darab. 

Balsai Móni: Van olyan jelenetünk, ami kifejezetten a bizalomról szól, a legfontosabbról, ami előrébb tudja vinni.

Ujj Mészáros Károly: Ma, amikor bármi lehet fake news, és egy mondattal elintézhető egy hat hónapig tartó oknyomozó riport sorsa, nagyon fontossá válik a kérdés, hogy kinek higgyünk. 

Balsai Móni: Sajnos a hamisítványok világában élünk. Bármi bármikor felkerülhet a netre, és semmiről sem tudható, hogy valós-e vagy nem. Csak hát ez is borzasztó, mert ha mindig mindent megkérdőjelezünk, abba bele lehet csavarodni!

Színészileg hogyan lehet ezzel a témával bánni?

Balsai Móni: Ahogy az ember öregszik, már nemcsak szenvedélyes naivákat játszhat, hanem erősebb és tartalmasabb női szerepeket is. Most is karaktereket hozunk létre és rengeteget beszélgetünk róluk. Nagyon kíváncsian várom, hogy a nézők mit visznek haza, mit kapnak belőle, egy biztos, a mélységet megtartva mi szórakoztatni akarunk. 

Ujj Mészáros Károly: Ez egy társalgási darab, egy szellemi tűzijáték, sziporkázó párbeszédekkel, gondolatokkal, érvekkel. A színpadon gyors változásokkal dolgozunk, egyszerre vagyunk jelen New Yorkban, Las Vegasban, és természetesen a vetített képnek is nagy szerepet szánunk. A szópárbajban mind a három karakternek megvillan a maga mélysége, sorsa. Picit megértjük, miért olyan tudálékos a fiú, hol tart az író és miért olyan fontos neki ez az esszé, és felsejlik a szerkesztőnő életében történt veszteség is. Megnyílnak, fejlődnek előttünk a karakterek, és a végén még az is kiderül, hogy mi történt Vegasban. 

Írta | Gyürke Kata

Videó bezárása